Τα όνειρα μιας παρέας, η ζωή, οι αγωνίες και τα καρδιοχτύπια μιας γενιάς που οραματίζεται ένα καλύτερο αύριο με φόντο άλλη μια φορά μια Ελλάδα που ψυχορραγεί.

Εκεί που η ‘’φθορά υποκλίνεται στο μεγαλείο της αφθαρσίας’’, συναντάμε τούτο το βιβλίο που παρόλο το ότι γράφηκε το 1945 αντικατοπτρίζει περίτεχνα το σήμερα πατώντας στον ίδιο καμβά, με ίδια μοτίβα, όπου μονάχα η βελονιά και τα χρώματα αλλάζουν.

Ο συγγραφέας παντρεύει περίτεχνα το μυθιστόρημα και την σύγχρονη πραγματικότητα της εποχής του τέλους του Α’ Παγκοσμίου πολέμου. Την εποχή εκείνη όπου διαμέσου ιστορικών συγκυριών και ανέχειας μια παρέα φίλων με τις οικογένειές τους παλεύουν να χτίσουν τα όνειρά τους..

Η Ελλάδα του τότε και η Ελλάδα του σήμερα… οι διαφορές στα μάτια και στην κρίση του αναγνώστη..

της Κατερίνας Καρύδη

Τίτλος : Αστροφεγγιά

Συγγραφέας: Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος

Εκδότης: Σχολή Ι.Μ Παναγιωτόπουλου

Περιγραφή:

Το βιβλίο αυτό, μαζί με τη «Χαμοζωή» και τους «Αιχμάλωτους», αποτελεί το δεύτερο και κεντρικό μέρος μιας τριλογίας. Τα τρία αυτά πεζογραφήματα διατηρούν πάντα την αυτοτέλειά τους, ωστόσο μυστικοί δεσμοί τα δείχνουν καθώς ένα τριαδικό πρόσωπο μιας ακομμάτιαστης, ενιαίας ζωής: αποτελούν μια τριλογία που δεν την οργάνωσε η σκέψη αλλά η τύχη. Η «Χαμοζωή» είναι τα βασανισμένα χρόνια της παιδικής ηλικίας κατά την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων, περίοδο εθνικής ανάτασης και ευφορίας. Η «Αστροφεγγιά» είναι η ιστορία της διαψευσμένης και απροσανατόλιστης εφηβείας στην περίοδο της μεγαλοϊδεάτικης αυταπάτης, της καταστροφής και της ψευδεπίγραφης ειρήνης. Οι «Αιχμάλωτοι» είναι η περιπέτεια του καταχτυπημένου ώριμου άντρα κατά την περίοδο του Ελληνοϊταλικού πολέμου και του αντιφασιστικού αγώνα. Με φόντο τα ιστορικά γεγονότα που περνούν περιθωριακά στη ζωή των ηρώων του, ο Ι. Μ. Παναγιωτόπουλος περιγράφει τη μοίρα των φτωχών, εργατικών ανθρώπων, που δεν ορίζουν αλλά ορίζονται από τις καταστάσεις. Έχοντας επίγνωση της «ανηρωικής» ζωής τους επιδίδονται σ’ έναν αγώνα εσωτερικό, και γι’ αυτό πιο απελπισμένο, που η μόνη του σχέση με τις εξωτερικές καταστάσεις είναι πως καθορίζεται καίρια απ’ αυτές. Έτσι, οι δεσμοί τους με τα περιστατικά της καθημερινής ζωής γίνονται δεσμά. Στην τριπλή αυτή αιχμαλωσία, στον εαυτό τους, στους άλλους ανθρώπους και στο ιστορικό πεπρωμένο, τα πρόσωπα της τριλογίας δεν αντιπαραθέτουν τον αγώνα της αλλαγής, αλλά της προσαρμογής. Για τούτο και το δράμα τους δεν οφείλεται στη σύγκρουση με το περιβάλλον, αλλά στην αυτοσυνειδησία. Την απαισιόδοξη αυτή προοπτική φωτίζει μια αισιόδοξη, όσο και απόμακρη χαραγματιά, που ξανοίγεται μέσα στην ίδια τη συνείδηση, και είναι ακριβώς η αισιόδοξη αδυναμία προσαρμογής και αποδοχής.

«Ένα πεζογραφικό βιβλίο που πλουτίζει τη νεοελληνική φιλολογία είναι το μυθιστόρημα «Αστροφεγγιά» του κ. Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου. Σε διακόσιες πενήντα μία σελίδες υπάρχει η ψυχογραφία ενός κόσμου με τα νιάτα του, που ανεμοδέρνεται και αυτοσυντρίβεται, που αγκαλιάζει το θάνατο, όπως ο Άγγελος του, που «σήκωσε την κουβέρτα ίσαμε το πρόσωπο του, έκρυψε τα μάτια του, με μια κίνηση πονεμένη, σύρθηκε στο μάκρος του κρεβατιού• το κεφάλι του έγειρε στο μαξιλάρι. Η μητέρα δεν ένιωσε τίποτε. Τ’ άστρα βασίλευαν»».

 Μιχ.Ροδας, «Η πνευματική ζωή: Ο κόσμος των βιβλίων»

«Το Βήμα», Τρίτη 25 Δεκεμβρίου 1945

«Το μυθιστόρημα «ΑΣΤΡΟΦΕΓΓΙΑ» μεταφέρθηκε στην μικρή οθόνη και υπήρξε το τελευταίο σήριαλ της περιόδου από την Μεταπολίτευση ως το 1981, βρέθηκε στο μεταίχμιο των αλλαγών στη μορφή των ελληνικών σήριαλ, γνώρισε στο κοινό νέους και αξιόλογους ηθοποιούς, σχολίασε τα πολιτικά γεγονότα των πρώτων δεκαετιών της ελληνικής ιστορίας και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΚΟΥΦΑΣ με το σενάριο του μετέφερε στην οθόνη τη ζωή, τους σφοδρούς έρωτες, τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς των ηρώων του αυτοβιογραφικού βιβλίου του Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ «ΑΣΤΡΟΦΕΓΓΙΑ». Ο σκηνοθέτης ΔΙΑΓΟΡΑΣ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ μετά από μήνες αναζήτησης, επέλεξε ηθοποιούς, που ενσάρκωσαν με αληθοφάνεια και ειλικρίνεια τους ήρωες. Οι ηθοποιοί ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΦΕΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΑΡΗΣ ΡΕΤΣΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΕΤΡΟΧΕΙΛΟΣ ερμήνευσαν ρόλους, που έμειναν ανεξίτηλοι στη μνήμη των τηλεθεατών και ξεκίνησαν την πορεία τους με τις καλύτερες προϋποθέσεις. Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΕΝΙΔΗΣ, η ΝΕΛΛΗ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ, η ΝΟΡΑ ΒΑΛΣΑΜΗ, η ΑΛΙΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ, η ΜΙΜΗ ΝΤΕΝΙΣΗ, η ΑΝΝΑ ΜΑΚΡΑΚΗ και πολλοί ακόμα σημαντικοί ηθοποιοί πλαισίωσαν τους νεότερους συναδέλφους τους και με την προσωπική τους ικανότητα στην υποκριτική τέχνη ολοκλήρωσαν την ποιοτική και πετυχημένη προσπάθεια για τη δημιουργία του σήριαλ «ΑΣΤΡΟΦΕΓΓΙΑ»».

Μοιραστείτε το:

Comments